Lahden Aluetaksin tiivis ja pitkäjänteinen yhteistyö alueen tapahtumatuottajien kanssa
Tapahtumien merkitys alueen taksiyrittäjille
Taksiyrittäjät eivät kestä toista samanlaista kevättä
Lahden Aluetaksin puheenjohtaja Ville Tirkkonen sanoo koronakevään leikanneen keskimäärin 70–80 prosenttia taksiautoilijoiden tuloista. Tyhjät taksitolpat, koulu- ja työmatkakyytien vähentyminen, ravintoloiden sulkeminen ja tapahtumien loppuminen ajoivat yrittäjät ideoimaan uusia palveluja.
Vuonna 1985 perustetun Lahden Aluetaksi Oy:n välityksessä on jatkuvasti noin 200 autoa. Itsenäisten taksiyrittäjien muodostama yritys toimii kattavasti Lahdessa, Hollolassa, Heinolassa, Orimattilassa, Asikkalassa ja Kärkölässä.
Lahden Aluetaksin Oy:n puheenjohtaja Ville Tirkkonen on itsekin taksiautoilija. Hän kertoo koronakevään iskeneen rajusti alaan, jonka tulot perustuvat monella autoilijalla arkisiin koulukyyteihin ja työmatka-ajoihin sekä viikonloppuiltoina ja öinä juhlakansan kuljetuksiin. Kaikki ne loppuivat maaliskuussa kuin seinään.
– Pysähdys oli raju. Koulukyydit, työmatkakyydit ja valtaosa sosiaali- ja terveyspalveluidenkin kyydeistä loppui kuin seinään. Tilauksia ei tullut ja taksitolpat olivat tyhjiä. Ravintoloiden sulkeminen ja tapahtumien peruminen nollasivat viikonloppuajot. Taksiautoilijat jäivät kertaheitolla lähestulkoon työttömiksi, Tirkkonen kertoo.
Tärkeät taksitolpat
Lahden Sibeliustalon ja Messukeskuksen taksitolpilla mutkittelee tapahtumaviikonloppuina parhaimmillaan satojen metrien mittaiset jonot. Lahden vilkkaimpiin lukeutuvat tolpat työllistävät parhaina iltoina jatkuvana virtana paikalle saapuvia takseja useita kertoja, sillä ajettavat matkat ovat Ville Tirkkosen mukaan pääsääntöisesti lyhyitä.
– Sama porukka saattaa käyttää taksia parhaimmillaan kolme tai jopa neljä kertaa illan aikana. Heidät viedään kotoa tapahtumapaikalle, tapahtumasta ravintolaan ja sieltä jatkoille tai kotiin. Taksiyrittäjien näkökulmasta suurten yleisötapahtumien viikonloput ovat elintärkeitä, sillä ne tuovat tärkeän lisäsiivun niin sanotun perusleivän päälle.
Koronakeväänä taksiautoilijat joutuivat ideoimaan uusia palveluja. Asiakkaiden sijasta takseilla kuljettiin mm. kotien ruokatilauksia ja lääkkeitä.
Lahden Aluetaksi on luonut yrittäjilleen tarkan hygieniaohjeistuksen. Ville Tirkkonen muistuttaa, että taksissa on joukkoliikennettä turvallisempi matkustaa.
– Automme desinfioidaan huolellisesti ja kuskimme on ohjeistettu käyttämään maskia, mutta ketään ei tietenkään voida velvoittaa sen käyttöön. Yksin matkustavan ja maskia käyttävän matkustajan tartuntariski on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin vaikkapa junalla tai linja-autolla liikkuvien.
Laadukasta asiakaspalvelua
Ville Tirkkonen toivoo ihmisten rohkaistuvan liikkumaan ja tilaamaan kyytejä, sillä ne edesauttavat taksiautoilijoiden elinkeinon säilymistä.
– Toista vastaavanlaista kevättä ei monenkaan taksiyrittäjän talous kestä. Toivomme, että ravintolat saavat pitää ovensa auki ainakin osittain ja että tapahtumia järjestetään turvallisuus huomioiden. Tulossa oleva pikkujoulukausi on ollut taksiautoilijoille perinteisesti vilkasta sesonkiaikaa.
Useat joulukonsertit sekä Sibeliustalon jo perinteeksi muodostuneet pikkujoulubileet on tältä vuodelta jouduttu perumaan. Kyseinen ilta on ollut perinteisesti takseille hyvin kiireinen. Kiireisinä iltoina yhteistyön kautta on pystytty palvelemaan konserttikävijöitä huolellisella ennakoimisella. Järjestäjä on perinteisesti informoinut Aluetaksia tapahtuman osallistujamäärästä etukäteen ja ilmoittanut loppuaplodien ajankohdasta, jotta kuskit tietävät olla oikeaan aikaan paikalla odottamassa.
– Meillä on hyvä yhteistyö Lahden Aluetaksin kanssa. Sibeliustalon sekä messukeskuksen aulassa olevan Taxibutler- napin kautta asiakkaat voivat tilata kyydin. Sitä ei siis tarvitse soittaa, pelkkä napin painallus riittää ja kyyti kuitataan Aluetaksista tilatuksi. Taksin voi tilata yhdellä napin painalluksella myös Book a taxi -mobiilisovelluksen kautta, KOKO Lahden palveluesimies Jarno Kelo
Suurten yleisötapahtumien tai konserttien aikana messuhallilla ja Sibeliustalolla on paikalla Aluetaksin oma asiakaspalvelija, joka ottaa palvelutiskillä tilauksia vastaan. Suurissa yleisötapahtumissa Aluetaksin asiakaspalvelija on ollut myös ulkona ohjaamassa ihmisiä takseihin.
– Näin asiakas voi odottaa omaa taksiaan lämpimässä sisätilassa ja pääsee kyytiin ilman jonossa seisomista. Pidämme tätä lisäarvoa tuottavana asiana ja hyvänä palveluna tapahtumaamme osallistuville asiakkaille, Kelo päättää.
TARU SCHRODERUS